Reisschema
  Dag 1: Great Escape
Dag 2: Story Land & Funtown
Dag 3: Canobie & Quassy
Dag 4: Six Flags New England
Dag 5: Lake Compounce
Dag 6: Playland Park
Dag 7: Knoebels
Dag 8: Coney Island
Dag 9: Casino Pier
Dag 10: Atlantic City
Dag 11: Morey's Piers
Dag 12: Ocean City
Dag 13: Bush Gardens
Dag 14: Carowinds
Dag 15: Dollywood
Dag 16: Kings Dominion
Dag 17: Six Flags America
Dag 18: Hershey & Bowcraft
 
Dag 14: Carowinds
 We're in North Carolina!

Het is na de rit van gisterenavond nog altijd zo'n twee-en-half uur doorrijden naar het park van vandaag. Na het ontbijt stap ik dus weer in de auto voor een stukje sturen naar Carowinds. Er zijn maar twee nieuwe achtbanen in dit park en het ligt weliswaar een eind uit de route maar er is één heel goede reden om de extra kilometers te maken. En die reden heet Fury 325.

Fury 325 is nog geen twee maanden oud en is met 99.1 meter op dit moment de hoogste traditionele achtbaan ter wereld, dat wil zeggen een achtaan met een lifthill. Vanaf de parkeerplaats is de layout van de baan al goed te zien en zo nu en dan schiet er ook een 32-persoons trein met 153 km/u voorbij en onder de voetgangersbrug door. Op het eerste gezicht lijkt Fury 325 op Leviathan van Canada's Wonderland, ook qua kleur. Fury is echter niet alleen 6 meter hoger maar ook bijna 400 langer.

Omdat de baan nog zo nieuw is staat er een lange wachtrij en doet de zon al flink haar best. De camera en andere spullen liggen weer veilig in een locker. Na 30 tot 40 minuten kom ik uiteindelijk op de derde rij te zitten. De eerste rit is een beetje teleurstellend en ik ben niet meteen onder de indruk. De trein houdt er de snelheid er na de eerste drop wel goed in en het bochtenwerk is goed gedaan maar er lijkt toch iets te ontbreken. Daarbij schudt het nogal. Een beetje jammer.

Ik laat de spullen even in de locker en loop door naar Carolina Cobra, de Vekoma Boomerang. Ook hier staat weer een vrij lange rij en dat begint in de brandende zon wel zwaar te worden. Deze boomerang blijtk bij nader inzien over te zijn gekomen uit het gesloten park Geauga Lake, waar ik deze al eerder deed. Er staat alleen een nieuw model achtbaantrein op de baan. Ik ben er nog niet van overtuigd dat het een verbetering is. Het hoofd tegen een van de schouderbeugels duwen is er op deze treinen niet meer bij.

Onderweg naar Intimidator kom ik eerst langs oude favoriet: Afterburn heette vroeger Top Gun - The Jet Coaster. Deze B&M inverted is nog steeds geweldige baan. Lekker snel, mooie inversies en met 100 km/u ook heerlijk snel. Een prima baan om nog eens vaker te doen.

Waar voorheen de Hey Arnold's Taxi Chase verboden was voor volwassenen blijkt dezelfde baan sinds ze Lucy's Crabbie Cabbie heet geen probleem meer te zijn. Het is in ieder geval deze keer wel gelukt om in te stappen.

Dan kom ik bij Intimidator en deze maakt veel indruk. Ook deze achtbaan is een Hyper Coaster van B&M, net als Fury 325, maar dan 5 jaar oud en een maatje kleiner. Intimidator is ruim 70 meter hoog en ruim 1600 meter lang en haalt een snelheid van meer dan 120 km/u. Maar de airtime die daarbij wordt gegenereerd is fenominaal. Ik doe Intimidator een keer frontseat en direct daarna een keer backseat en ben echt verrast. In eerste instantie ben ik beter te spreken over Intimidator dan over Fury 325.

Dan haast ik met terug naar Fury voor de 2-uur huurtermijn van de locker. Er blijkt nu echter nauwelijk meer een wachtrijd dus gaan er meteen nieuwe dollars in machine voor een nieuwe periode van 2 uur periode en doe ik 3 ritten achter elkaar. De eerste van deze reeks wacht ik voor frontseat en dan pas komt Fury 325 tot haar recht. Nu is de drop van 97,5 meter onder een hoek van 81 graden en het geweld van de 153 km/u voelbaar. De trein scheert laag over grond op volle snelheid en het voelt ineens zoveel meer intens. Ook de rit daarna op de 2e rij bevalt erg goed en de derde rit op rij 7 geeft flinke airtime. Waarom het die eerste rit zo tegenviel kan ik niet helemaal verklaren maar deze 3 maken een hoop goed!

Ik wil wat foto's gaan maken maar het betrekt een beetje en er bast prompt een regenbuitje los. Mooi moment om ergens binnen wat te gaan eten. De Juke Box Diner ziet er gezellig uit maar heeft alleen tafeltjes buiten. Even verderop tref ik een tentje met airco en ga voor de crabfries.

Als het is opgeklaard pak ik tijdens het rondje foto's nog een keer Afterburn en Intimidator mee. Een mooie verzameling achtbanen hebben ze hier hoor. Tenslotte nog een laatste keer naar Fury 325 waar ik nog twee ritten toevoeg.

Vanuit Carowinds is het nog eens 3 uur rijden naar Pigeon Forge, waarvan een stuk door de Great Smoky Mountains. Aan de voet van de bergen tref ik een Applebees voor het diner vanavond. Het laatste stuk door de bergen regent en onweert het weer flink. Hopen dat het weer zich morgen wat beter houdt.


Carowinds ligt precies op de grens van North en South Carolina.


Fury 325 ziet er in ieder geval machtig uit. Na de eerste tegenvallende rit begin ik de baan later goed te waarderen.


Fury raast langs de parkeerplaats.


En onder een voetgangersbrug door.


Hurler en de Juke Box Diner niet gedaan vandaag. Het ziet er wel prachtig uit.


De first drop van Hurler waarna direct een 180 graden bocht over de grond wordt gemaakt.


Carolina Cobra is uit Geauga Lake overgekomen.


De Carolina Cyclone is een Arrow Dynamics Looping Coaster uit 1980. Meestal betekent dat pijn. Geen zin om dat nog eens te proberen, deze baan heb ik 9 jaar eerder ook al eens gedaan.


Afterburn daarentegen is zo zacht als zijde. Een inverted achtbaan om van te smullen.




Lucy's Crabbie Cabbie neemt ook volwassen passagiers mee deze keer.


De lifthill van Intimidator.


Deze achtbaan maakte flinke indruk vandaag.


Eén van de vele pittige airtime heuvels.




Nighthawk heb ik ook al eerder gedaan. Vandaag maar even overgeslagen.